Kebumikan Jenazah Di Tempat Nafas Terakhir

PDFPRINT

Assalamualaikum…baca dan cuba fahamkan….mungkin ramai yg tak tahu termasuk saya …

Mengapa alim ulamak berwasiat dikebumikan di tempat mereka menghembuskan nafas terakhir? Inilah jawapannya. Akhirnya kita bertemu perbezaan yg ketara antara org yg berilmu dan yg jahil.
——————————————
روى الإمام أحمد والنسائي وابن ماجه من عن عبد الله بن عمرو رضي الله عنهما قال :
مات رجل بالمدينة ممن وُلِد بها ، فصلى عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم ، ثم قال : يا ليته مات بغير مولده قالوا : ولم ذاك يا رسول الله ؟ قال : إن الرجل إذا مات بغير مولده قيس له من مولده إلى منقطع أثره في الجنة .

Imam Ahmad , an-Nasa’i dan Ibnu Majah meriwayatkan daripada Abdullah bin Amr Radhiyallahu ‘Anhuma telah berkata :
” Seorang lelaki kelahiran kota madinah meninggal dunia di Madinah. maka Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah menyembahyangkan jenazahnya.
Baginda kemudiannya bersabda :
” Alangkah baiknya andai kata beliau meninggal dunia bukan pada tempat kelahirannya”.
Mereka ( para sahabat ) bertanya :
” Kenapa begitu ya Rasulullah? “.
Baginda bersabda :
“Sesungguhnya apabila seorang lelaki meninggal dunia bukan pada tempat kelahirannya, akan dihitungkan ( ganjaran pahala seluas ) jarak antara tempat kelahirannya hingga ke tempatnya di syurga.

[ HR. Ahmad, an-Nasa’i dan Ibnu Majah)

Dalam Islam, di mana kita meninggal maka di situlah pusara kita. Kita ditegah mengangkut mayat tersebut untuk dibawa ke tempat lain. Banyak antara kita berbuat begini. Mayat diterbangkan beribu batu, sebelum diterbangkan, mayat itu akan tersimpan lama di rumah mayat.

Ini menyiksakan mayat. Hatta jika orang Kelantan yang meninggal di KL dan kemudiannya diangkut untuk dikebumikan di KB, itu pun sudah tidak tertanggung siksa pada si mayat. Sebenarnya kalau kasih kita padanya ialah dengan mengkebumikan dia di tempat dia meninggal. Itulah kasih sebenarnya, mayat itu kalau boleh bercakap dia akan beritahu warisnya supaya jangan bawa dia pulang. Sebab Allah suruh dia dikuburkan di tempat dia meninggal.

Pada saat kematian pun mayat itu dipaksa melanggar perintah Allah. Menyegerakan pengkebumian adalah perintah Allah dan dikuburkan ditempat kematian juga adalah perintah Allah. Mengapakah mesti kita bawa dia (mayat) pulang, dia bukan milik kita, dia adalah milik Allah dalam erti yang sebenarnya, maka semestinyalah kita yang hidup kena faham dan kasihan padanya supaya jangan melanggar perintah Allah.

Bila nak bawa balik ke kampung, maka azab pada mayat yang belum dikebumikan semakin bertambah2, contoh, dasar kerajaan US ini bila mayat itu nak diterbangkan. Peraturan penerbangan Amerika ialah sebelum mayat itu dibawa menaiki pesawat, maka segala cecair dalam tubuh mayat termasuk otaknya akan disedut supaya memastikan mayat itu betul2 kering (on medical ground). Lepas itu dikeluarkan sijil kelulusan untuk naik pesawat. Tidakkah ini suatu siksa pada mayat orang yang kita kasihi. Cecair dalam tubuhnya itu adalah sebahagian dari anggotanya yang menangis2 mahu dikebumikan bersama jasad, tetapi telah disedut dan jasad pula dikimiakan. Alangkah malangnya. Ini semua kerana gara2 dan kehendak waris2 yang mahu mayat itu dibawa pulang.

Kalau ini disebabkan kita maka kita akan ditanya nanti. Perkara ini perlu difahami dengan sungguh. Kalau melanggar ketetapan Allah, maka beginilah jadinya dan akibatnya ada waris2 yang berkata,”Kalau arwah meninggal di Mekah, tidak mengapalah dia ditanam di Mekah, tetapi ini di Amerika..?!”.

Kita kena faham, kemuliaan, mayat atau kubur itu tidak tergantung di mana kubur itu terletak. Kemuliaan dan keselamatan mayat di alam Qubur adalah tergantung kepada taqwa dia kepada Allah semasa hayatnya. Kubur di Mekah sekalipun kalau hidup menentang Allah, maka itu bukan boleh dijadikan pelindung. Kita kena ingat walau mati di mana sekalipun, kubur yang akan menjadi salah satu dari Taman2 Syurga atau salah satu dari lubang2 neraka, adalah bergantung, insya’Allah, kepada sejauh mana kita hidup mengikut hukum2 dan perintah Allah. Orang islam yang faham, dia sanggup mati dan ditanamkan dimana2 sahaja sebab bumi ini semuanya hak mutlak Allah Taala dan di mana2 sahaja dia boleh beristirehat setelah dia hidup sebagai seorang hamba yang soleh/solehah yang bertaqwa, insya’Allah. Marilah kita sama2 ambil iktibar… Wallahua’lam bissawwab.

Share Sebanyak Mungkin Info ini, Tidak menjadi Satu kerugian Untuk anda Share Hal ini..Ilmu Perlu di kongsi .Jangan setakat Like Sahaja..1 Like & 1 Share Adalah Perkongsian Ilmu…

TOKKU PALOH….

PDFPRINT

Al Allamah Arif Billah Wali Allah Tokku Paloh | Salah Seorang Dari 7 Wali Melayu ( 1817 – 1917 )

Diantara nama besar ulamak terbilang kelahiran Terengganu ialah Tokku Paloh . Nama sebenarnya ialah Syeikh Saiyid Abdur Rahman Bin Saiyid Muhammad Bin Saiyid Zainal Abidin al Aidrus. Beliau dilahirkan di Kampung Chabang Tiga , Kuala Terengganu .

Beliau merupakan anak kepada Mufti Terengganu ke-2 iaitu salah seorang dari wali Allah yang banyak karomah Tokku Tuan Besar . Keturunan mereka berasal dari bandar Tarim, Hadramaut , Yaman . Mereka merupakan ahlul bait dari susur galur Sayidina Hussain r.a .

Beliau berkahwin dengan Tuan Nik iaitu anak kepada wali Allah Tokku Melaka .

Tokku Paloh merupakan salah seorang dari 7 Wali Alam Melayu yang diiktiraf kerana jasa dan karomahnya . 6 yang lain ialah :

1. Tok Kenali
2. Tuan Hussin Kedah al Banjari
3. Habib Noh
4. Syeikh Muhammad Nor al Kholidi
5. Tuan Tulis
6. Syeikh Muhammad Said al Linggi

Beliau mendapat pendidikan awal dari beberapa tokoh besar di Terengganu termasuk ayahnya sendiri sebelum berangkat ke Mekah . Diantara gurunya ialah :

1. Tokku Tuan Besar – Ayah
2. Tok Syeikh Duyong – Mufti Terengganu ke-3
3. Syeikh Ahmad Zaini Dahlan
4. Syeikh Muhammad Bin Sulaiman Hasbullah al Makki

Sewaktu di Mekah , beliau bersahabat baik dengan beberapa wali Allah yang lain iaitu :

1. Syeikh Muhammad Zain Bin Mustafa al Fathani – Ayah Syeikh Ahmad al Fathani
2. Syeikh Abdul Qadir Bin Abdur Rahman al Fathani
3. Syeikh Nawawi al Bantani
4. Syeikh Nik Mat Kecik al Fathani

Tokku Paloh pulang dari Mekah dan memusatkan aktivitinya di Kampung Paloh, Terengganu .

Diantara anak murid beliau ialah :

1. Syeikh Abdul Rahman Limbong
2. Tok Janggut
3. Sultan Zainal Abidin III
4. Tuan Guru Haji Mat Shafie Losong
5. Tuan Guru Haji Yunus Pondok Oran , Mata Ayer – Ayah Pak Man Bukit Besar
6. Tok Keramat Che Leh – Anak Syeikh Abdul Rahman Limbong
7. Tok Guru Haji Hassan / Ong San

Disamping sebagai guru dan ulamak rujukkan sultan, beliau juga terkenal dengan sikap tegas dan merupakan pencetus kebangkitan rakyat menentang penjajah .

Dalam Perang Pahang, penentang penentang dipimpin oleh Datuk Bahaman, Tok Gajah dan Mat Kilau hampir hampir menyerah diri setelah mengalami tekanan daripada kerajaan. Pada Mei 1894, mereka menghubungi Tokku Paloh, dan mendapat simpati daripada ulama tersebut. Ini bukan sahaja memberi nafas baru kepada perjuangan mereka, tetapi mereka juga diberi perlindungan di Paloh serta diajar ilmu untuk menentang musuh mereka di Pahang. Hugh Clifford dalam pemerhatiannya mengatakan Tok Ku Paloh telah menyeru pahlawan-pahlawan itu melancarkan perang jihad. Hasil semangat baru yang diperoleh daripada Tokku Paloh serta penambahan kekuatan, pasukan pahlawan menjadi lebih besar dan tersusun.

Tokku Paloh juga merupakan seorang pengamal Thariqat Naqsyabandiyah.

Diantara karya Tokku Paloh ialah :

1. Ma’arij al-Lahfan
2. Dhiya’ ‘Uqud ad-Durratain

Tokku Paloh dirahmati berumur panjang. Beliau meninggal dunia ketika berusia 100 tahun dan dimakamkan di Kampung Paloh , Kuala Terengganu .

Moga Allah Taala merahmati roh auliaNya . Amin

#KenaliUlamak

Lafaz Takbir Hari Raya

PDFPRINT

Rettok Itu…..

PDFPRINT

Rettok Itu….

Rettok itu akhirnya naik jugok
Pitis yang habihpung katanya parok
Dengor-dengor criter sapa berterok-terok
Orang pakak lalu sebab nok tengok
Suka’ang boleh gi jangok
Habih jeng jalang dia U Turn duduk wak galok

Dari Tanjung ke Takir pusing smula balik ke Tanjung
Habih anok beranok sebelum tarri naik dia usung
Dok dang nok mandi, busuk kohong
Dakpelah asal jadi pengguna sulung
Bukang ada apa-apa untung
Tapi bolehlah wak modal bbual keliling kapung

Aku duduk Tanjung dari kecik sapa ke besor
Dulu situ ada sutir sura, nama Sura Besor
Turun ke Ladang sikek, ada pulok Sura Haji Mat Litor
Dok jauh doh Tanjung dengan pasor
Banyok rumoh-rumoh situ dulu takdok pagor
Kalu ingat zamang dulu-dulu memang kelakor

Dok jauh dari muka rettok tu dulu padang bola pata
Kalu takdok tiang, kita wak gol dengan slipa
Sebelum bang garrik, dok brenti duk ngejor ke bola
Habih maing tu dok pernoh habih awa
Tapi waktu isyak, surra dok pernoh tingga
Lepas isyak, nyer pakak sambung bbua
Biasanya duk makang kuey teow keda Waya
Dok pung keda Pok Loh, bahang teh tarik dengang roti cana

Habih bola biasanya kita gi minung kedda
Roliknya keda Majid hok jual air batu paruk dari India
Air batu dia sipang dalam abuk gajji, peti sejuk dok paka
Lama sungguh dia buka keda
Brapa keturunang dok tahu la

Taman Selera Tanjung memang sohhor dulu
Dok jauh doh bekah tapok dia dengang muka rettok tu
Kalu nok makang-makang biasa orang gi sittu
Takdok kat lain doh hok macang gitu
Maklonglah, Tranung dulu mana maju
Duk ulang hari-harilah hok tu

Dulu dari Pesisir Payang sapa ke rettok, nama dia Pata Teluk
Jadi tepat orang letok bot ke laut
Rama saing-saing skoloh situlah deme tu duduk
Ada jugok hok lemah mandi di Pata Teluk
Bahayer tubbir situ, dok panda berenang jangang tebeng masuk
Pernoh aku nok lemah dulu sebab galok ngat nok ikuk
Lepah tu Kampung Pata Teluk hilang bahang di ombok dengang ribuk
Jangan kata nama, orang pung pindoh takdok sorang habuk

Hok kaki ngail, Pata Teluklah tepat cari ikang
Kadang-kadang naik pari, tapi hok sokmonya duri dengang dukkang
Bolehlah buat hilang puah petang-petang
Dulu Tranung mana ada tepat nok jallang
Senyak sunyi dari pagi sapa ke malang

Sittu dulu jugok tempat budok skoloh maing lalu lintah
Lepah tu tukor jadi pasor minggu, orang mari beratah
Banyok baju bundle dia jual hok kelah-kelah
Ada cap boye, kattok, Arnold Palmer dan jugok sluor Libah
Harga dok mahal, muroh-muroh jerlah
Kalu nok paka wak sahhang, harga buleh ejah
Lepah tu dia buat pulok stesen bah
Katanya nok elok sesok lalu litah

Tapok Grand Continental tu dulu ada jugok warih waroh aku
Orang panggil Kampung Tanjung Batu Satu
Kadang-kadang aku tunggu bah skoloh sittu
Depang sikit Ladang Ngabang, kawasang Hotel Tanjung Vista tu
Ada jual pulut lepa sedak sittu
Sapa jadi kesukaang Tuanku
Leni takdok doh, meninggal doh rasa aku

Kampung aku Tanjung Nesan Empat boh
Duk sebeloh dalang, tapi nok jallang ke pata doklah leloh
Hok tanjung-tanjung laing habih doh
Teluk, Kapur, Che Mat Tokey, Batu Satu semer tinggal sejaroh
Kalau adapun Tanjung Paya, duduk sebeloh
Tapi orang hok adapun tua-tua doh
Tunggu masa nok pindoh
Dari alam dunia ke alam barkzoh

Aku tulis ni bukang nok sohhor ke kisoh rettok
Tapi sebab tiba-tiba aku tersettok
Bila tengok cepatnya masa bergerok
Dari aku kecik sapa leni 6 anok
Macang mimpi aku tengok
Dok lama doh, kita akang mati pulok
Dosa-dosa dulu dok tahu mana nok letok
Kalu Allah dok ampung, memanglah parok
Duk dalang kubur hari-hari malaikat mari katok

Moga iman kita making kukuh
Ada rettok ke takdok, kita tetap buat pahala teruh
Bukanglah maju itu yang Allah suruh
Tapi taqwalah yang akang jadi penyuluh
Masa akhirat kekgi insyaAllah doklah sangat berpeluh-peluh
Semoga hajat kita nok ke syurga Allah luluh
Membawa bersama keluarga dan kawan-kawan seluruh

Rettok itu, mungking jadi racung, mungking jadi madu
Hasil tangang kerajaang hok dulu
Kalu dok wak ssiap, mungkin kita jadi malu
Nok wak ganer doh memang kita dok setuju dulu
Tapi dokkang nok lok, wak kerah gittu
Kang orang kata dok cerdik pulok habih pitih rakyat tu
Kita seroh jerlah kepada Allah yang satu
Semoga Terengganu sentiasa diberkati dan maju

Mohd Nasir Abdullah
Al-Khor, Qatar
3 Jun 2019

Ejas Absorber Wira

PDFPRINT

Tahun wape dok ingat doh????

PDFPRINT

Nampok Sama.. Tapi Dok Sama

PDFPRINT

Surah Al-Baqarah, Ayat 128

PDFPRINT

Doa

Nota Buat Diri Sendiri

PDFPRINT

Khutbah Jumaat 3 Mei 2019

PDFPRINT

Jom pakat mari ramai ramai